Sjukdom & skönhet

Har spenderat hela denna dag inomhus. Konstigt att spendera en hel dag i Los Angeles inomhus egentligen utan att göra något viktigt. Anledningen? Jo, jag har gått och blivit sjuk. Det är segt men på något sätt mysigt, man mår så pass dåligt att man mest kan ligga hemma och kurera sig. Man kan inte ha dåligt samvete för man inte gör det man ska eller det som är "viktigt". På flera sätt kommer man bort från sig själv och sin vanliga vardag.


Geni & stilikon

Har spenderat min dag mestadels i sängen.
Har tittat på två av tre delar utav en intervjudokumentär med Ingmar Bergman från 2004, alltså tre år innan hans död.
Han är verkligen en inspirerande karaktär. Helt fixerad av det han gjorde och gjorde det till vilket pris som helst (familj, vänner, fritid och kanske främst uppskattning). Krävs det av en person som lyckas i ett sådant yrke? Fem äktenskap!
Jag har nog aldrig sett någon så koncentrerad och helt uppslukad av något som Ingmar Bergman var av filmen och teatern. Att leva och att dö för konsten.


Kära Sabina

Pratade även med den vackra ikväll. Hon har en väldigt vacker röst.
Saknar henne mycket. I fredags hade vi sällskapat i tre månader.

Tack och adjö!

P.S. Jag kan rekommendera Nicolai Dungers nya respektive Editors nya för höstdagar i världen D.S.

4 kommentarer:

  1. Han var inte alltid så snäll emot sin hushållerska.
    40-talist

    SvaraRadera
  2. Ett stipendium att söka när du kommer hem?

    "Hans Gude Gudesen, norsk affärsman,
    har köpt Ingmar Bergmans fastigheter
    på Fårö, uppger Dagens Nyheter.

    Gudesen har dessutom köpt större
    delen av lösöret. En stiftelse och
    ett konstnärscentrum ska bildas.
    Tanken är att husen ska användas för
    stipendievistelser för verksamma inom
    film, teater, musik och litteratur.

    -Jag tycker att det är en underbar
    lösning för alla parter. Det är under-
    bart att det finns männniskor som kan
    och vill göra det möjligt, säger
    Ingmar Bergmans dotter Linn Ullmann."

    SvaraRadera
  3. Anonym 1: Jag såg den dokumentären, intressant. Ja, jag tror inte direkt han var lätt att ha och göra med.

    Sabina: Ja

    Anonym 2: Det stipendiumet borde jag kanske söka faktiskt. Hade varit väldigt trevligt att bo där under en tid =)

    SvaraRadera